טיולים מאורגנים לאיסלנד | טיולים בנהיגה עצמית | השכרת קרוואן | טיסות לאיסלנד | השכרת רכב באיסלנד | מלונות באיסלנד

טיול תרמילאים שמונה שבועות סביב איסלנד

ספרו לנו על החוויות שלכם מהטיול באיסלנד. יומן מסע, תמונות...שתפו אותנו בכל!
חוקי הפורום
אין לפרסם קישורים ופרסומות לחברות מסחריות. גלישה נעימה!

טיול תרמילאים שמונה שבועות סביב איסלנד

הודעהעל ידי גיא ב 12 ספטמבר 2010, 18:14

כתבה של עדי שילדן שטיילה באיסלנד בקיץ שנה שעברה. שווה להקדיש את הזמן לקריאה.
בתחתית הכתבה תמצאו מידע שימושי לפני נסיעה לאיסלנד.

איסלנד. ארץ הקרח והאש, שמש לילית בקיץ, אורות הצפון, מדבריות לבה, הרי געש, קרחונים, פיורדים, האוקיינוס הצפון אטלנטי, מעיינות חמים, גייזרים, אגמים, סיפורי הסאגות ובעיקר מקום נדיר בעולמנו בו נשתמרה התמימות בבני האדם.

באיסלנד ניתן לטייל במספר אופנים שהם בעיקרון שילוב של תקציב, זמן, כושר ובעיקר רצון. החל מטיול ברכב שכור, דרך טיול באמצעות אוטובוסים ציבוריים ועד לטיול תרמילאים בטרמפים.
אספר על הטיול שלי, טיול תרמילאים לתקופה של שמונה שבועות בטרמפים בקיץ (יולי-אוגוסט) 2009.

באופן כללי, מומלץ לעשות את איסלנד עם כיוון השעון (מערב - צפון - מזרח - דרום) כאשר הסיבה העיקרית היא לשמור את גולת הכותרת של הטיול לסוף. כך הטיול רק הולך ומשתפר ככל שמתקדמים.

מסלולי טיול
מלבד כל מסלולי הטיול המומלצים ב-Lonely Planet יש הרבה מסלולי טיול נוספים. כל מה שצריך לעשות הוא לקנות מפה מקומית של מסלולי טיול בכל אזור אליו תגיעו ואתם חופשיים לבנות לכם טיול לטעמכם. לא כל המסלולים באיסלנד מסומנים, שימו לב לפני היציאה לדרך אם מדובר במסלול מסומן או לא ותבררו אם אכן ניתן יהיה לזהות את נתיב המסלול (לא תמיד קל כל כך למצוא את הנתיב). אם אתם מטיילים לבד יש סיכוי שתמצאו את עצמכם מטיילים לחלוטין לבד (ורק כבשים מסביב), כך שמומלץ להחליף מספרי טלפון עם אנשי ה-Tourist Information או בעל אתר הקמפינג ולהודיע להם כאשר אתם מסיימים מסלול.
עבור חלק מהמסלולים (בעיקר אלה אשר לא מסומנים ונמצאים ב-highlands) יש צורך במצפן ומפה טופוגראפית.

המסלולים והמקומות שאפרט עליהם הם רק אלו שהייתי בהם (או לפחות רציתי להגיע אליהם...) והם מחולקים ע"פ האיזורים הגיאוגרפים הבאים: מערב, הפיורדים המערביים, צפון, מזרח, דרום, מרכז המדינה ועיר הבירה ריקיויק. לעיתים המקומות שבמרכז המדינה (הכינוי למרכז הוא Interior / Highlands) נגישים מכמה כיוונים ולעיתים רק מאיזור גיאוגרפי מסויים. אלו הנגישים רק מאיזור מסויים יפורטו תחת אותו האיזור ולא בנפרד תחת הכותרת 'מרכז איסלנד'.

בסוף הכתבה ישנם טיפים כלליים על איסלנד, שאת חלקם ניתן למצוא גם בכתבות אחרות המופיעות באתר.

מערב איסלנד – חצי האי Snæfellsnes
הגעה – אם בחרתם להגיע מריקויק באוטובוס עדיף לקחת אוטובוס עד ל-Borgarnes ומשם לתפוס טרמפים לתוך Snæfellsnes. תבקשו מהנהג לרדת בפיצול הכבישים 1 ו- 54 ולא בתחנת הדלק בתוך Borgarnes, שם הוא מוריד בדר"כ את הנוסעים, כך תחסכו לכם הליכה לא קצרה לנקודה ממנה תצליחו לתפוס טרמפים.
Snæfellsjökull– קרחון שמתחתיו נמצא הר הגעש שעליו סופר ב-10,000 מייל מתחת לאדמה של ג'ול וורן. טיול מעולה עם נוף מרהיב מהקרחון שמשקיף על כל חצי האי. ניתן לטפס עד פסגת הקרחון אם יש לכם ציוד מתאים לטיפוס על קרח.
תחילת המסלול - ניתן לטפס אל הקרחון בשלוש דרכים שונות (יש פירוט ב-Lonely Planet), בעקבות טרמפים טיפסנו מהעיירה Ólafsvík בדרך עפר 4X4 (F570, מצפון לדרום) שהיה מאוד נוח ויפה ויוצא לא רחוק מהקמפינג שנמצא ממש בכניסה לעיירה (כרבע שעה הליכה מהקמפינג לכיוון מזרח לאורך הכביש 54 המוביל לעיירה).
אורך – הטיפוס לוקח כ-4-5 שעות ללא הפסקות. בעקרון צריך לקחת בחשבון כ-3 שעות נוספות לירידה, אנחנו בחרנו לרדת מהפסגה בטרמפים על מנת להגיע כבר באותו היום ל- Stykkishólmur.
Stykkishólmur – עיירה צבעונית ומקסימה שממנה יוצאים במעבורת אל הפיורדים המערביים. אם יש לכם קצת זמן בעיירה מומלץ לטפס על הצוק שבנמל לתצפית יפה על האיזור.

הפיורדים המערביים – The West fjords
הגעה – ניתן להגיע ברכב/אוטובוס וניתן להגיע במעבורת היוצאת פעמיים ביום מעיירה בשם Stikisshólmer ב- Snæfellsnes ומגיעה לפיורדים המערביים לאחר עצירה באי Flatey. ניתן לקחת את המעבורת של הבוקר, לרדת באי ולטייל בו במהלך היום ולהמשיך לפריודים המערביים עם המעבורת של אחה"צ. האי קטן מאוד ונחמד אך אין הרבה לעשות בו. את זמני כיליתי בבהייה אין סופית בציפורי ה-Puffins היפיפיות שמקננות בין היתר גם על אי זה.
טרמפים – זה האיזור הראשון שתיירים מוותרים עליו כשהם מגיעים לאיסלנד ולכן תנועת המכוניות דלה בהרבה. בנוסף, אם אתם מגיעים במעבורת חשוב מאוד לצאת מהמעבורת לפני המכוניות בשביל לתפוס איתן טרמפ, על כן צאו מיציאת המכוניות ולא מיציאת הולכי הרגל.
Breiðavík – חוף צהבהב (בניגוד לרב חופיה השחורים הבזלתיים של איסלנד) שיש בו קמפינג מקסים ויפה ללכת לטיול שקיעה לאורך החוף. אם אתם מגיעים בתקופה שהשמש כבר מתחילה לשקוע, נסו לתפוס את השקיעה ומספר דקות לאחריה את הזריחה.
Látrabjarg– החלק המערבי ביותר באיסלנד ובאירופה (על אף שהוא נמצא כבר על הלוח הצפון-אמריקאי...). מדובר בצוקי קינון גבוהים מאוד המאכלסים עשרות אלפי ציפורים ממינים שונים.
Dynjandi – מפל יפה שניתן להגיע עד לתחתיתו בטיפוס קצר.
Ísafjörður – העיירה הצפונית בפיורדים המערביים וליבה התרבותי. עיירה מקסימה שניתן לצאת ממנה למסלולי יום / יומיים נחמדים (מופיעים במפה מקומית שניתן להשיג ב-tourist information) וכמו כן לצאת ממנה בסירה לשמורת הטבע Hornstrandir. אם אתם מגיעים עד הנה מומלץ מאוד לאכול במסעדת הדגים Tjöruhúsið שבקצה הנמל ולהתפנק במאפיות המקומיות (שלקראת סגירה מוכרות מאפים בחצי מחיר).
יש שני אתרי קמפינג, האחד בכניסה לעיירה והשני ממש בתוכה (הוא קצת מוסתר מהכביש אבל צמוד ל- Edda Hotel אותו ניתן לזהות מהכביש).
Hornstrandir – החלק הצפוני של הפיורדים המערביים מוגדר כשמורת טבע ומזה 30 שנה לא מתגוררים שם אנשים. ניתן להגיע לשם ע"י סירות אשר יוצאות או מ-Isafjordur או מ- Drangsnes מהצד המזרחי של השמורה. כל אחד יכול לבנות לעצמו מסלול בשמורה בהתאם למסלולים הקיימים, רב האנשים נוהגים לעשות מסלול מסויים אשר עורך כ 3-4 ימים. חשוב להגיע במזג אוויר טוב, אין טעם ויכול להיות אף מסוכן לטייל שם בגשם/ערפל/רוח/שלג.

צפון איסלנד (ממערב למזרח)
Vatnsnes – חצי אי בחלק המערבי של צפון איסלנד. לצערי, לאחר שנרדמתי שטרמפ, פיספסתי את שתי האטרקציות המרכזיות: מושבת כלבי הים הגדולה באיסלנד ששוכנת ב- Hindisvík (הקצה הצפוני של חצי האי) ואת Hvítserkur, קבוצת סלעים בגובה 15 מ' דמויית טרול.
Tindastóll– טרק יום אחד יפיפה ומאתגר שמכיל טיפוס לגובה של כ-900 מ' עם נוף עוצר נשימה וסיום מפנק במעינות החמים Grettislauge / Reykir. המסלול ב-Lonely Planet שמתחיל בחווה Tunga שונה מהמסלול הזה.
סימון ומפה- המסלול אינו מסומן ולכן כדאי לצאת ביום בהיר עם ראות טובה ולקנות מפה טופוגראפית של המסלול שניתן להשיג ב-Tourist Information בעיירה Varmahlið. המפה הלא-טופוגראפית, שאמרו לי שתספיק בשביל להסתדר במסלול, לא מכילה למשל מצוק מאוד תלול ובנוסף לעיתים הפסגה מושלגת וקשה לאתר את השביל. הקיצר, תשקיעו וקנו את הטופוגראפית.. (Gönguleiðir – Skagi – 1:100,000).
המסלול – מתחיל בחווה קטנה בשם Skiðastaðir (על כביש 745). אמור לצאת שביל מאחורי החווה שקשה לאתר אותו, אבל אחרי שמטפסים קצת אפשר למצוא שביל. לקראת הפסגה יש אפשרות לטפס ולחזור לאגם קטן, Óskatjörn, שנמצא מזרחית למסלול המרכזי. אין צורך לקחת את התיק איתכם לשם כי הטיפוס תלול ובלאו הכי תרדו חזרה לאותה הנקודה על מנת להמשיך במסלול (לוקח בסה"כ כשעה). לאחר מכן יש עליה חדה לאוכף שקרוב לפסגה (כ-45 דק'). מצידו השני של האוכף יש מצוק (!), צריך לטפס מהאוכף לאורך קו הרכס לכיוון צפון-מזרח על מנת למצוא ירידה בטוחה לואדי שמצידו השני של המצוק. החלק הזה על קו הרכס מסומן ברוג'ומים ומקלות גבוהים. לאחר שיורדים לואדי מדובר בהליכה נעימה יותר שבסופה ירידה מעט תלולה עד לגובה הים. באיזשהו שלב נפרש מישור שנראה כמו אחו ירוק ויפה שפשוט בא לרוץ לתוכו וללכת שם. אל תעשו זאת. איזור ביצתי (מניסיון).. שווה להישאר צמודים למסלול מדרום לנחל שצמוד למרגלות ההר.
אורך – כ-11 ק"מ של עליות וירידות, כ-6 שעות ללא הפסקות.
לינה – שווה להישאר את הלילה ב-Reykir, יש שם קמפינג וגם בקתה מקסימה. כמו כן, יש אפשרות להפליג משם לאי הקטן והלא מיושב Drangey.

Akurery – הבירה של הצפון. יש מספר מסלולים שניתן לעשות באיזור שלא אפרט עליהם כאן. בגדול, לא מצאתי הרבה עניין במקום והמשכתי די מהר הלאה. הדבר היחיד שנשמע באמת מעניין הוא מירוץ מקומי שנקרא "24 peeks in 24 hours" שכשמו כן הוא. האירוע התקיים בשבוע השני של יולי ויש הרשמה מוקדמת וחלוקה לקבוצות ע"פ זמן ורמת מאמץ.
איזור Mývatn – הוא אחד האיזורים היפים באיסלנד! איזור גיאותרמי שיושב על הרכס המרכז-אטלנטי (המפריד את הלוח הצפון-אמריקאי מהלוח האירו-אסיאתי( ומהווה את אחד ממוקדי התירות המרכזיים. אפשר בכיף לבלות 5-7 ימים במקום מבלי להשתעמם.

אסקיה:

תמונה

לינה ומידע - העיירה Reykjalið אשר שוכנת בצפון-מזרח האגם, צמודה לכביש 1 ומהווה מוקד מרכזי לטיולים באיזור. יש מספר אתרי קמפינג במקום, אני העדפתי את זה שבכניסה לעיירה (על אף המחיר הגבוה) כי הוא צמוד לכביש 1 ולתחילת חלק מהמסלולים, יש בו מטבח מקורה ומקלחות. מול הקמפינג יש Tourist Information מצויין שם אפשר לקבל מפה של האיזור בחינם, להזמין טיולים מאורגנים (בין היתר ל-Askja ו- Kverkfjöll) ולהטעין מכשירי חשמל בחינם (בקמפינג גובים כסף).
Reykjalið - Stóragjá - Grjótagjá - Hverfjall - Dimmuborgir - Reykjalið – מסלול יום יפה וקל שלוקח 3-5 שעות. יוצאים מהעיירה Reykjalið הצמודה לכביש 1 והולכים לאורך כל הדרך במסלול מסומן היטב. Stóragjá הוא מעיין (שפעם היה) חם שקבור בין ערימות סלעים, אבל לא באמת אפשר (או רצוי) להיכנס לתוכו. לעומת זאת המעיין הרותח Grjótagjá (45*C) הנמצא בתוך מערה שווה מאוד את העצירה ואת הניסיון לטבול את הרגליים ליותר משתי שניות. בהמשך הדרך הנוף הירקרק הופך בין רגע לשחור געשי עד שמגיעים להר הגעש Hverfjall ומשם לגן פסלי הלבה הטבעי Dimmuborgir.
Reykjalið - Hviðarfjall - Leirnnjukur - Krafla's Víti – מסלול יום של כ-15 ק"מ שיוצא מהעיירה Reykjalið ועובר בעיקרו בשדה לבה ענק (שזה לא מאוד מעניין לאורך זמן). בדרך יש אפשרות לטפס על הר בשם Hviðarfjall. לומדים להעריך את הדרך והנוף ממרחק כאשר מגיעים לאיזור הגיאותרמי המדהים Leirnnjukur. כשאומרים שאיסלנד דומה לפעמים לפני הירח מתכוונים לנוף הזה. הטיפוס מסתיים באגם ה- Vítiשבהר הגעש Krafla ומשם אפשר להמשיך את המסלול חזרה לעיירה או לתפוס טרמפים בחזרה.
סה"כ כ-5.5 שעות (ללא הטיפוס על Hviðarfjall).
Hverarönd ו- Námafjall– איזור גיאותרמי נוסף המאופיין בהרים צהובים, בריכות בוץ רותח וגייזרים המרוחק 6 ק"מ מזרחה מהעיירה Reykjalið. אפשר לעשות במקום מסלול קצר ולטפס על Námafjall.
Skútustaðir – איזור בחלקו הדרומי של האגם ובו ניתן לראות איים געשיים באגם (pseudo craters) שנוצרו מהתפרצויות גז בעקבות זרימת לבה אל תוך האגם. אפשר לעצור במקום כאשר מגיעים מכיוון Akurery או במהלך טיול אופניים סובב אגם (37 ק"מ), שהוא דרך טובה לבלות יום שמש יפה.
Jarðböðin við Mývatn - אתר ספא של בריכות גיאותרמיות טבעיות (או כפי שנוהגים לקרוא להן: The Northern Blue Lagoon) הנמצא כ-4 ק"מ מזרחה מהעיירה Reykjalið. יש המעדיפים להתפנק כאן במקום בלגונה הכחולה שליד ריקויק מכיוון שהמקום פחות ממוסחר ועל כן גם זול יותר. דרך נעימה לבלות יום סגרירי.
Dettifoss – אמנם המפל העוצמתי ביותר באירופה אך לא היפה שבהם (לפחות לא דרך עיניים של מי שחיכתה שעתיים לטרמפ בגשם שוטף). עדיף להגיע ביום שמש יפה.
הפארק הלאומי Jökulsárgljúfur: Dettifoss to Ásbyrgi hike - טרק בן יומיים בקניון באורך 30 ק"מ שנוצר ע"י הנהר השני באורכו באיסלנד. המסלול הוא מצידו המערבי של הנהר! אם במקרה תגיעו ל- Dettifoss ממזרח לנהר לא תהיה לכם אפשרות להגיע למסלול.

טיול מאורגן של שלושה ימים ל- Askja ו-Kverkfell (מרכז איסלנד) – מאז שהחלטתי לנסוע לאיסלנד כל הזמן שמעתי כמה חייבים להגיע ל- Askja, סיפורי טרמפיסטים שנואשו לאחר ימים ללא הצלחה להגיע ועוד. על כן החלטתי לקחת טיול מאורגן של שלושה ימים שמנוהל ע"י חברת האוטובוסים SBA-Norðurleið (אפשר למצוא פרטים על מסלול הטיול באתר האינטרנט שלהם, מפורט בהמשך).

Herðubreið – אחד ההרים המפורסמים באיסלנד (וע"פ מקומי אחד אפילו נבחר להיות ההר המייצג של איסלנד ע"י התושבים). פירוש השם הוא כתפיים רחבות ואכן כך נראה ההר שכיפתו מושלגת.
Askja – כל מה שאמרו אמת ואפילו יותר. מדובר בהר געש עצום שהקלדרה שלו הוא אגם רחב ידיים ומרשים. חלק נוסף בקלדה הוא ה-Víti, אגם לבן קטן וחמים שניתן להיכנס אליו. פעם המים בו היו חמים יותר והיום הם די פושרים, אני שרדתי 15 דקות בפנים...

תמונה

הבעיה בטיול מאורגן היא שהזמנים קצובים וזה בעיקר בא לידי ביטוי בביקור ב-Askja. למטיילים עם זמן הייתי ממליצה להישאר לישון במקום ובאמת לחוות ולהפנים את הנוף בזמנכם שלכם ולא תחת לחץ.
Kverkfell – הוא בקע בחלקו הצפוני של הקרחון Vatnjokull שנוצר מהתרחקות הלוחות הטקטוניים. הטיול המאורגן כולל יום שלם שהוא טיפוס על הקרחון (מקבלים ציוד) שזו חוויה אדירה (כשלא יורד עליך גשם). יש אפשרות למסלול טיפוס קצר ויש מסלול טיפוס ארוך שכולל עלייה בתוך השלג לאזור של מעיינות חמים בתוך הקרחון (ארץ הקרח והאש אמרנו כבר, לא?). לצערי הרב נפלנו על יום גשום וכולם הלכו למסלול הקצר אך שמעתי מאחרים שטיפסו עד למעלה ומאוד המליצו!
לינה – 2 לילות בבקתה צמודה ל- Kverkfell, מה שאומר שמאוד קר. יש אפשרות לישון בבקתה בהזמנה מראש או באוהלים מחוץ לבקתה (הלינה לא כלולה במחיר הטיול). שימוש במטבח בתוך הבקתה יעלה לכם סכום נוסף (אבל זה משתלם).
הזמנת מקומות – הטיול הזה יוצא רק פעם בשבוע לאורך תקופה של כחודש וחצי, ככה שהמקומות נתפסים די מהר ושווה להזמין מספיק זמן מראש.
מחיר – בקיץ הנ"ל המחיר היה 24,000Ikr (כ-780 ש"ח). אם מזמינים דרך אתר האינטרנט ניתן לקבל הנחה של 10%. לבעלי רכב 4X4 מיומנים שווה לעשות את המסלול באופן עצמאי.

מזרח איסלנד
האיזור הכי פחות מעניין באיסלנד בעיני רבים. ולמעשה אפשר להגיד שלא באמת הייתי שם, רב מה שראיתי היה ערפל... ועם זאת:
Vopnafjörður ו- Borgarfjörður (צפון הפיורדים המזרחיים) – לא הייתי מגיעה לאיזור אלמלא הצעת טרמפ בגשם עם מי שעתיד להיות הסבים המאמצים של באיסלנד (זוג דנים בעלי תחביב יוצא דופן – איסוף אבנים מיוחדות). איזור לא מאוד מתוייר ועם זאת מכיל כמה מסלולים שעשויים להיות מאוד יפים. הפיורדים עצמם דומים מאוד לפיורדים המערביים כך שאין הרבה חידוש בדבר. מדובר היה בעיקר בחוויה אנושית מעניינת.
Seyðisfjörður – 'הפיורד התרבותי'. עיירה צבעונית ומקסימה שהתקבצו בה אמנים. יש בימי רביעי הופעות בכנסייה הכחולה (כאשר מגיעה המעבורת מדנמרק ואיי פארו). מהעיירה ניתן לצאת ל'טרק המפלים' (Vestdalur hike) של כ-10 ק"מ המתחיל ליד ה-HI הוסטל שבחלקה הצפוני של העיירה. אני עשיתי הלוך ושוב עד אחד המפלים מבלי להגיע לאגם בראש כל המפלים.
Snæfell to Lónsöræfi Trek (מרכז איסלנד) – טרק של חמישה ימים המתחיל בהר הגעש Snæfell, בקצה הצפון-מזרחי של הקרחון Vatnajökull ומגיע עד ל-Illikambur. אפשר לעשותו גם בכיוון ההפוך כמובן. מדובר באחד הטרקים הקשים והמתגמלים באיסלנד והוא מצריך יכולת ניווט טובה מאוד ע"י מצפן ומפה טופוגרפית. חלק מהמסלול עובר על הקרחון עצמו ומצריך ציוד טיפוס קרחונים. למי שמוכן למשימה זו בהחלט הדרך המעניינת יותר להגיע מצפון לדרום בפיורדים המזרחיים. למי שלא רוצה לעשות את כל המסלול ניתן להגיע לקצוות שלו, ל- Snæfellמצפון ול-stafafell מדרום ולעשות טיולי יום במקום.

דרום איסלנד (ממזרח למערב)
Stafafell – מדובר בחווה מבודדת שכל מה שיש בה הוא הוסטל וקמפינג (המרוחקים במקצת אחד מהשני) והיא מהווה נקודת יציאה למספר מסלולים בשמורת הטבע Lónsöræfi. בעל המקום הוא איש נחמד ואפשר לקבל ממנו מפה מודפסת של המסלולים באיזור. אין במקום אפשרות לקנות אוכל וצריך להגיע מצויידים.
לינה – הקמפינג עצמו היה יחסית נטוש אך עם זאת היתה שם מכולה עם מקלחת, מכונת כביסה ומייבש בחינם (נדיר).
מסלול יום ל- Raftagil ו- Hvannagil – מסלול מעגלי של כחמש שעות הליכה בניחותא במסלול מסומן לואדי צבעוני ויפהפה.
יש עוד מסלולים באיזור שאמורים להיות טובים ומפורטים ב- Lonely Planet.
Jökullsárlon – אגם קרחונים מרהיב שנוצר עקב שבירת קרחון Vatnajökull לים. אפשר לטייל לאורך האגם ולהתקרב לקרחון עצמו, יש סירות שנכנסות לתוך האגם לשייט קצר (ממש לא הכרחי) אבל כדאי פשוט לשבת ולבהות בצורות הקרחונים שנוצרו ולקוות לזכות לראות את מושבת כלבי הים שנמצאת שם. ניתן להישאר לישון במקום על אף שאין קמפינג מסודר, אך לא מומלץ בגלל הקור העז. פעם בשנה לקראת אמצע אוגוסט יש במקום מופע זיקוקים בחצות ולאחר מכן בדר"כ יש מסיבה מקומית באחת החוות באיזור.
Skaftafell - הפארק הלאומי הגדול והאהוב באיסלנד, שוכן למרגלות Skaftafellsjökull. הפארק מציע מספר מסלולי טיול מעולים וגם אטרקציות בתשלום (יום טיפוס על הקרחון לפסגה הגבוהה באיסלנד, טיפוס קירות קרח ועוד). במקום יש קפיטריה במחירים מופקעים וכדאי להגיע מצויידים.
Kristínartindar (1,126 מ') – מסלול מעגלי של כ-18 ק"מ, 6-7 שעות ללא הפסקות ששיאו בפסגת ההר ממנו נשקף נוף מרהיב לעבר הקרחון (שווה לחכות ליום שמש!).
Svartifoss – המפל האהוב עלי באיסלנד, כנראה בגלל שהוא דומה לבריכת המשושים והיה יום קיץ שמשי שגרם לי להרגיש לרגע בארץ. מרחק הליכה של עשרים דקות מהקמפינג.
Morsádalur – עמק מדהים שנראה מלמעלה כמו מריחה של צבעי שמן. יש מספר מסלולים שעוברים דרך העמק הזה:
Morsárlón – אגם שצמוד ללשון הקרחון, 6-7 שעות.
Kjós – מסלול בעמק צבעוני בין פסגות המגיעות לגובה 1,000 מ'. 10-12 שע'.
Bæjarstaðaskógur – איזור מיוער עם עצים שהם יחסית גבוהים לאיסלנד. לשם בחרתי ללכת לאחר סיפורים על מעין חם חבוי. 5-8 שעות, תלוי בדרך חזרה.
Lakagígar / Laki (מרכז איסלנד) – טיול מאורגן של יום ששיאו שרשרת הרי געש באורך של 25 ק"מ. האוטובוס יוצא מ-Skaftafell ובעיירה Kirkjubæjarklaustur (נסו להגות את זה...) מחליפים אוטובוס, ככה שעדיף לעלות שם על האוטובוס ולחסוך קצת כסף. מה גם ששם נמצא הסופר הכי קרוב ל-Skaftafell. עלות הטיול 7,600Ikr (כ-240 ש"ח). טיול נחמד אך לא נמצא ברשימת החובה.

טרק שישה ימים מ-Landmannalauger ל-Skogar (מרכז איסלנד) – המסלול הכי יפה שעשיתי בחיי עם נופים מדהימים (לעיתים נדמה שנלקחו מתוך ציור) שמתחלפים בתדירות גבוהה. מומלץ לעשות את המסלול מצפון לדרום כך שיהיה רובו בירידה.
הגעה – אפשר להגיע משני כיוונים: מדרום-מזרח דרך Eldjá ומדרום-מערב דרך Hella.
אפשר להגיע לתחילת המסלול ב- Landmannalaugerולהישאר שם את הלילה ולעשות טיול יום שהוא מחוץ למסלול של הטרק הארוך. במקום יש מעין חם אך הקמפינג עצמו לא כל-כך מסביר פנים.
לינה – לאורך הטרק יש בקתות הרים שצריך להזמין בהן מקום מבעוד מועד בגלל הפופולאריות של המסלול. אפשר כמובן גם לישון באוהלים בסמוך לבקתות. אנשי האוהלים יכולים להשתמש במטבחים בחלק מהבקתות בתשלום נוסף.
אם באותו הזמן שאתם מטיילים יש טיול מאורגן של קבוצה, אפשר לבקש מהנהג עם הציוד להעביר לכם חלק מהציוד מבקתה לבקתה. וכפי שנאמר – 'פחות משקל, יותר טוב'.
רב המטיילים עושים מסלול של 4 ימים מ- Landmannalauger עד Þorsmork. המשך המסלול מעולה ומומלץ לעשות אותו עד Skógar. אפשר לעשות את המסלול בפחות ימים אבל אם הגעתם עד לכאן שווה להנות מהיופי ולטייל בניחותא. חלוקת המקטעים הבאה היא האופטימאלית בעיני.
יום ראשון – Landmannalauger  Hrafntinnusker. 12 ק"מ, כ-4 שעות ללא הפסקות, המסלול רובו בעלייה. אין מילים לתאר את היופי הזה. צריך לראות בעיניים בשביל להאמין.
יום שני – Hrafntinnusker  Alftavatn / Hvanngíls. 12 ק"מ לבקתה הראשונה. כ-4 שעות ללא הפסקות. האמת שלא ראיתי כלום באותו היום כי נכנסנו לתוך סופת שלגים ורק רצינו להגיע כמה שיותר מהר לבקתה.
לינה - בבקתה הראשונה, Alftavatn, יש נוף יפה יותר אך הבקתה השנייה, המרוחקת ממנה 3 ק"מ, הופכת את המקטע השני והשלישי למאוזנים יותר מבחינת מרחקים.
יום שלישי – Alftavatn / Hvanngíls  Botnar. 12 ק"מ מהבקתה השנייה במסלול מישורי, כ-4 שעות ללא הפסקות. הליכה במדבר לבה עם הרים ירוקים שבוקעים ממנו בדרמטיות. יש חציית נהר לא הרחק מהבקתה השנייה אז אם יש יום יפה צאו לדרך עם הסנדלים.
יום רביעי – Botnar  Þorsmork. 15 ק"מ במסלול יחסית מישורי, כ-5 שעות ללא הפסקות. ממדבר הלבה אל תוך הירוק ולעבר הקרחונים.
לינה – ב- Þorsmork יש למעשה שלוש בקתות/קמפינג: Husadalur (המרכזית), Langidalur (בעלת הנוף היפה ביותר) ו- Básar (הפרקטית לממשיכים במסלול). אנחנו ישנו בקמפינג של הבקתה המרכזית והתפנקנו בבופה אוכל ובירה טובה.
יום חמישי– Þorsmork  Fimmvörðuháls. 15 ק"מ, כ-6 שעות ללא הפסקות. אחרי שעוברים את הבקתה השלישית מדובר בטיפוס רציני (עלייה בגובה של כ-800 מ'). הפעם היחידה בטיול שבאמת ראיתי קרחון במלוא עוצמתו. במעבר בין הבקתה השנייה לשלישית יש נהר שאפשר לחצותו ע"י גשר. אחרי ימים גשומים הנהר מוצף לחלוטין והגשר מגיע במקרה הטוב לאמצע הנהר ואז יש טרקטור (כן, טרקטור) שמעביר אנשים מגדה לגדה. מרגע שעולים לאוכף בין שני הקרחונים יש רוחות מאוד חזקות ולעיתים המעברים צרים וצריך מאוד להיזהר. במזג אוויר לא טוב המסלול עשוי להיות מאוד מסוכן.
לינה – לא כדאי לישון באוהל מכיוון שמאוד קר ועדיף לישון בבקתה. יש בית מחסה קטן בהמשך המסלול אך הוא לרב מטונף ועדיף לא לישון שם.
יום שישי – Fimmvörðuháls  Skógar. 14 ק"מ, 4-5 שעות ללא הפסקות. מסלול מלא מפלים ששיאו (וסופו) במפל העצום Skógafoss. את המפל ניתן לראות מכביש 1, ככה שאם אתם לא מתווכנים לעשות את הטרק, עצרו לראות את המפל.
משולש הזהב – הוא כינוי לשלושת האתרים הבאים. מספיק להקדיש להם יום/יומיים.
Þingvellir – פארק לאומי בעל חשיבות היסטורית וגיאוגרפית כאחד. שם הוקם הפרלמנט האיסלנדי הראשון וזהו אחד המקומות באיסלנד בהם ניתן לראות את הבקע הנוצר מהתרחקות הלוחות הטקטוניים. בפארק יש מספר מסלולי הליכה קלים ונעימים.
Geysir – שמו של הגייזר הראשון שהתגלה בעולם (ולכן קוראים לגייזר גייזר) במאה ה-14, כאשר אז התפרץ עד לגובה של 80 מ'. למעשה הגייזר הפעיל היום אינו Geysir אלא Strokkur והוא מתפרץ לגובה של 35 מ' כמו שעון כל 10 דקות (יש גם התפרצות משנית לראשונה ככה שאם לא הספקתם לצלם תשארו בהיכון).
Gullfoss – אחד מהמפלים הגדולים והמפורסמים באיסלנד. שווה לטפס בשביל המוביל מעל למפל על מנת לראות את הנוף היפה לעבר הקרחונים. כמו כן, זהו המקום ממנו תופסים טרמפים למרכז המדינה על דרך Kjölur (מפורט בהמשך מסלול תחת הכותרת 'מרכז איסלנד').
Hveragerði – עיירה הידועה בגידולי החממות שלה אשר שוכנת באיזור גיאותרמי יפהפה. יש גייזרים ובריכות בוץ רותח אפילו באמצע העיירה. יש בכל האיזור (שנקרא Hengill) מספר מסלולים של יום/יומיים והם מפורטים במפה 'Hiking Trails in the Hengill area'. מומלץ מאוד לעשות את Reykjadalir, מסלול של כ-7 ק"מ היוצא מהעיירה Hveragerði (או 3 ק"מ אם מגיעים עם רכב עד לחניון בקצה העיירה) ונמשך לאורך נהר חם! באיזה שלב מגיעים לאיחוד של 2 נהרות, האחד רותח והשני קפוא אשר יוצרים יחדיו נהר חם בטמפרטורה מושלמת לרחצה. ניתן לישון בטבע חופשי.
Vestmannæyjar (The Westman Islands) – קבוצת איים מדרום לאיסלנד שנחשבים, במונחי גיאוגרפיה, צעירים ונוצרו ב-10,000 השנים האחרונות כאשר האי הצעיר ביותר נוצר בהתפרצות געשית תת ימית בשנת 1963 (Surtsey). הנוף באי דרמטי, הנמל מוקף צוקים גבוהים בעוד שני הרי געשים מתנשאים ממש מעל העיירה. למי שיש זמן שווה להגיע, אך אם אתם קצרים בזמן ניתן לוותר.
הגעה – מעבורת היוצאת פעמיים ביום מ- Þorlákshöfn לאי Heimæy (לוקח כ-3 שעות). ישנם אוטובוסים מהתחנה המרכזית בריקויק שנוסעים לשם ומתואמים עם זמני המעבורת.
Heimæy – הינו האי המרכזי ובו מתגוררת כל אוכלוסיית המקום. יש מספר מסלולים שניתן לעשות ובינהם טיפוס על הרי הגעש שיצרו את האי Helgafell ו- Eldfell.
שווה לצפות ב-Volcanic Film Show שמוקרן יומית בעיירה.

לנדמנלאוגר:

תמונה

מרכז איסלנד - The Highlands / Interior
דרך Kjölur – היא אחת הדרכים החוצות את איסלנד מצפון לדרום דרך מרכז המדינה, יש הבוחרים לנסוע דרכה במקום לנסוע דרך כביש הטבעת. הדרך נחשבת לעבירה ביותר בין דרכי ה-4X4 ב- Interior מכיוון שיש גשרים מעל לנהרות, בעוד שבשאר הדרכים מחוייבים לחצות נהרות עם הרכב.
טרק שלושת הימים מ-Hvítárnes ל- Hveravellir (צמוד לדרך Kjölur) - הוא טרק ביכורים מוצלח לעשות באיסלנד בגלל שהוא יחסית ידידותי וקל מהאחרים. המסלול נמשך לאורך קרחון Langjökull וצופה על שני קרחונים נוספים Hofsjökull ו- Vatnajökull. ניתן ללון בבקתות הרים בדרך או באוהל בצמוד לבקתות. המסלול מסומן לפרקים ברוג'ומים ומקלות והנתיב לרב ברור אך כדאי להיעזר במפה.
יום ראשון – Hvítárnes  Pverbrekknamúlli. 14 ק"מ, כ-4 שעות הליכה ללא הפסקות. ההליכה מישורית והנוף נשאר אחיד לאורך כל המסלול.
יום שני – Pverbrekknamúlli  Pjóraladir. 14 ק"מ, כ-5 שעות ללא הפסקות. היום היפה של הטרק! מגיעים ממש קרוב לקרחון ולאורך כל המסלול צופים על הר יפיפה בשם Hrútfell (1,396 מ') שדומה יותר לעוגה עם קצפת.
יום שלישי – Pjóraladir  Hveravellir. 12 ק"מ, כ-3 שעות ללא הפסקות. ההגעה לאיזור הגיאותרמי Hveravellir אכן מאוד מתגמלת, הרי אין כמו מעין חם בסוף מסלול. במקום יש גייזרים מאוד יפים ומשונים ושווה להישאר את הלילה שם (ולהיכנס שוב בלילה למעין החם, כמובן). המקום עצמו הוא רק אתר תיירותי ויש שם מסעדה קטנטונת (מחירים גבוהים), קמפינג ובקתות.

עיר הבירה רייקיאוויק - Reykjavík
ריקייאוויק היא עיר קטנה, צבעונית, צעירה ומוצפת תרבות. בין רגע תראו שאתם מתמצאים ברחובות כמו הייתה שכונת ילדותכם. מרכז העיר מסתכם במספר רחובות מצומצם והכל נמצא במרחק הליכה ברגל.
תערוכות ומוזיאונים - שווה לתכנן את השהייה בעיר בהתאם לימים בהם הכניסה למוזיאונים ותערוכות היא חינם (בדר"כ ימי רביעי).
'The Culture House' – מציג תערוכת קבע חובה עם מגוון ספרי סאגה וה-Edda עתיקים (המוקדמים ביותר הם מהמאה ה-12) ובאותו הזמן גם הציג תערוכה ממש מעניינת של תולדות הקולנוע האיסלנדי עם אפשרות לצפות במגוון רחב של סרטים בחינם.
'National Museum of Iceland' – מוזיאון גדול ומאוד מושקע שמפרט את תולדות איסלנד מבחינה תרבותית.
פסטיבלים בעיר -
'Culture Night' – יום שכולו תרבות, מתחיל בצהרים ונגמר בחצות במופע זיקוקים ובמהלכו יש המון הופעות רחוב ואמנות. לרגע ריקויק הקטנה נראית מלאה כמו מרכז ת"א בשישי בצהרים.
'פסטיבל הג'אז האיסלנדי' – סוף אוגוסט עד תחילת ספטמבר.
'פסטיבל המלודיקה' – כמה ימים בסוף אוגוסט של הופעות מוזיקה של אמנים עצמאיים.
בתי קפה ומסעדות -
'Babolú' – מוסד מקומי הידוע בעוגות הגבינה המעולות שלו.
'3 Frakkar' – מסעדת דגים מצויינת (והמחירים בהתאם), נמצאת ב- Baldursgata 14.
'Icelandic Fish & Chips' – כשמה כן היא. אוכל מצויין במחיר שווה לכל נפש, נמצאת ליד הנמל בכתובת Tryggvagötu 8.
לינה – הקמפינג עצמו מרוחק מעט ממרכז העיר אבל אפשר לעשות זאת בעשרים דקות הליכה או לתפוס אוטובוס עירוני. בצמוד לקמפינג יש HI hostel שאפשר להשתמש בשירותים שהוא מציע (כביסה, אינטרנט וכו') וגם יש את הבריכה הטובה מבין בריכות ריקיויק ושווה לנסות טבילה בבריכת ה-42*C. יש HI hostel חדש נוסף במרכז העיר ויש המון בתי מלון ואכסניות נוספות. למי שמתאים לו שווה לשקול את האופציה המקומית, המעניינת והזולה יותר – Couch Surfing.

למידע על הזמנת מקומות לינה ברייקיאוויק.

אינטרנט – הזול ביותר נמצא בספרייה העירונית. כל שאר המקומות מפקיעים מחירים.

מידע שימושי לפני נסיעה לאיסלנד
מתי לבוא
התקופה האידיאלית היא הקיץ (תחילת יולי עד סוף אוגוסט). מזג האוויר, יחסית לשאר השנה, הכי מתאים לטיולים וכל הכבישים פתוחים אחרי שהשלג נמס. כמו כן, חברות האוטובוסים מפעילות את כל הקווים בתקופה הזו (רב הקווים מפסיקים לפעול בין סוף אוגוסט לאמצע ספטמבר).
אם אתם עדיין באיסלנד בסוף אוגוסט – תחילת ספטמבר שווה ללכת לצוד אחרי אורות הצפון כי יש סיכוי כלשהו שתוכלו לראות אותם וזאת אמורה להיות חוויה מדהימה!
לאורך כל השנה יש מספר פסטיבלים ואירועי תרבות למיניהם ככה ששווה לבדוק מה יש ומתי ולהתחשב בזה בתכנון המסלול.

לכמה זמן להגיע
מאוד תלוי בסוג הטיול שבחרתם לעשות. בעקרון אני ממליצה:
רכב פרטי שכור – עשרה ימים ומעלה.
רכב 4X4 שכור – שבועיים ומעלה.
אוטובוסים – 3 שבועות ומעלה.
טרמפים – 6 – 7 שבועות.

מזג אוויר
אמנם יולי-אוגוסט הוא אכן הקיץ באיסלנד, אך חייבים להתכונן לכל סוגי מזג האוויר: שמש חזקה, גשם, רוחות ואפילו שלג. כמו כן, מזג האוויר יכול להשתנות בקצב מאוד מהיר.

ציוד
בגלל מזג האוויר שעשוי להשתנות מקצה לקצה צריך להגיע עם ציוד טוב ומגוון: מעיל ומכנס גשם, נעלי הרים חסינות למים, ביגוד תרמי, בגדים קצרים (לא כותנה, עדיף מחומרי מנדפי זיעה), כובע מחמם, כפפות (עדיף גם חסינות למים), בגד ים, אוהל שלוש עונות, מזרון שטח שמבודד טוב, שק-שינה מחמם, שקית פלסטיק לתוך התיק בה שמים את כל הציוד, כיסוי גשם לתיק, סנדלים לחציית נהרות ומשקפי שמש.

לינה
האוהל ושק השינה יהיו כנראה חבריכם הטובים ביותר כך שהם שווים את ההשקעה הכספית. הקמפינג באיסלנד מאוד מסודר ויש אתר קמפינג כמעט בכל מקום שתגיעו אליו. המחירים נעים בין חינם (ללא מקלחות כמובן) ועד כ-30 ש"ח (1,100Ikr). כשמגיעים לאזור הדרום שימוש במקלחות הוא לרב בתשלום נוסף (כ-15 ש"ח ל-5 דקות מקלחת), מומלץ ללכת באותו הסכום לבריכה הציבורית בעיירה שם תוכלו להינות גם מבריכה, ג'קוזי ומקלחת חמה ללא הגבלת זמן.
מותר להקים אוהל בכל מקום בטבע מלבד בשמורות טבע, מה שנקרא wild camping, כך שגם זו אפשרות.
עוד על הזמנת מקומות לינה באיסלנד.

מדפי חינם
כמעט בכל אתר קמפינג תמצאו 'מדף חינם' עם אוכל ולעיתים אף ציוד שמשאירים מטיילים שאין להם שימוש בהם יותר. תמיד שווה להציץ על מדף החינם לפני שיוצאים לקניות, אפשר לחסוך לא מעט כסף ככה (בקמפינג ב-Reykjavik מצאתי גזיה חדשה לחלוטין עם מיכל גז מלא ומכנס גשם).

עלות.
איסלנד, שעד 2008 היתה יקרה מאוד לכל סוגי המטיילים, נהפכה, אמנם לא לזולה, אך ליעד שבהחלט ניתן לבקר בו מבלי להוציא משכנתא. בטיול תרמיליאים (לינה באוהל, בישול עצמי וטמרפים) ניתן לטייל בתקציב בסיס של כ-120 ש"ח / 30 דולר / 20 יורו ליום לאדם (ללא נסיעה באוטובוסים ואטרקציות). הדברים המשמעותיים עליהם מוציאים בדרך כלל הרבה כסף הם תחבורה ציבורית, השכרת רכב, לינה (שלא באוהל), מסעדות ואטרקציות (כגון שייט לווייתנים, טיולים מאורגנים, טיולי קרחונים ועוד).
ניתן לשלם כמעט בכל מקום בכרטיס אשראי כך שאין באמת צורך להסתובב עליכם עם הרבה מזומן.

אוכל בזול
למטיילים שמבשלים בעצמם, אין צורך להביא כמויות אוכל מהבית, ברשת הסופרמרקטים הזולה 'בונוס' תוכלו למצוא הכל במחירים כמו בארץ. סניפים הרשת פזורים ברחבי המדינה בעיקר בערים הגדולות (בלינק הבא תמצאו את רשימת הסניפים: http://www.nat.is/Auglysingar/bonus_store_iceland.htm).

תחבורה ציבורית
באיסלנד יש מספר חברות אוטובוסים המציעות 'חבילות נסיעה' שונות וכמו כן קווים רגילים הפועלים באופן יומי. התחבורה הציבורית יקרה מאוד וזאת מכיוון שרק תיירים משתמשים בה ובנוסף רב הקווים מופעלים רק בתקופת הקיץ.
TREK - מפעילים בעיקר קווים על כביש הטבעת (הכביש הראשי 1).
SBA-Norðurleið - מפעילים קווים מחוץ לכביש הטבעת וכמו כן טיולים מאורגנים של יום ומעלה לאתרים תיירותיים.
Reykjavik Excursions - בעיקר טיולים יומיים היוצאים מ-Reykjavik.
לקריאה נוספת על אמצעי תחבורה באיסלנד.

הגעה מ/אל שדה התעופה
חברת האוטובוסים Reykjavik Excursions מפעילה שאטל בשם FlyBus משדה התעופה Keflavik לתחנת האוטובוסים המרכזית ב- Reykjavik (BSI) ובחזרה. מהתחנה המרכזית יש נסיעות המשך למלונות, בתי ההארחה המרכזיים בעיר ולאתר הקמפינג וכמו כן איסוף כאשר נוסעים בדרך חזרה לשדה"ת. לפרטים נוספים, משדה התעופה לרייקיאוויק.

טרמפים
איסלנד היא כנראה אחד המקומות היחידים בעולם שעדיין בטוח לתפוס בה טרמפים. האוכלוסיה המקומית אדיבה בצורה יוצאת דופן, ואכן, למרות שעצרו גם הרבה תיירים, בעיקר מקומיים הם שעצרו לי לטרמפ. הטרמפים לא רק מוזילים את הטיול בצורה משמעותית (כ-2,000 ש"ח) אלא גם הופכים את כל הטיול לחוויה ייחודית ומקומית יותר. אמנם ברב הפעמים לא חיכיתי אפילו חצי שעה, אבל צריך תמיד להיאזר בסבלנות, לזכור שיש תמיד סיכוי לחכות בגשם ולדעת שככל שמנסים להגיע ל-Highlands (מרכז המדינה) יהיה קשה יותר לתפוס טרמפים. כמו כן, אין טעם לנסות לתפוס טרמפים מתוך Reykjavik ועדיף לקחת אוטובוס על מנת לצאת העיר. למידע נוסף על טרמפים באיסלנד.

על מנת להעלות את סיכויי ההצלחה שלכם לתפוס טרמפים תעמדו על כביש שבלאו הכי כל מי שנוסע בו יגיע ליעד שלכם ותהיו בולטים במיקום (פיצול דרכים זה תמיד נוח כי המכוניות בכל מקרה מאטות) ובלבוש (כיסוי גשם לתיק בצבע מזעזע וצועק עזר לי לא פעם, בעיקר בימי ערפל וגשם).

הכבישים באיסלנד ממש צרים וברב המקרים אין באמת שוליים נוחים לעמוד בהם אז תשמרו על עצמכם.
גיא גוטרימן הוא תושב איסלנד ובעל חברת Another Iceland מפעילת אתר "איסלנד - המדריך לארץ הקרח והאש".
אף אחד לא מכיר את איסלנד יותר טוב מאיתנו!
טיולים מאורגנים לקבוצות, טיולים לעצמאיים בנהיגה עצמית - החופשה שלך ,הניסיון שלנו!
אתם כבר חברים שלנו בפייסבוק? -לחץ כאן!
סמל אישי של המשתמש
גיא
מנהל ראשי
 
הודעות: 712
הצטרף: 01 ינואר 2010, 19:08
מיקום: איסלנד

חזור אל איסלנד - חוויות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

פורום איסלנד הוא חלק מאתר איסלנד ומשמש כמרכז מידע דינאמי למטיילים ואנשים המתעניינים במדינה המרתקת הזו.
מידע תיירותי נוסף בנוגע לטיסות לאיסלנד, לינה באיסלנד, השכרת רכב, ויזות ואשרות, אטרקציות תיירות, טיולים ומסלולים ועוד חומר רב ניתן למצוא באתר איסלנד - המדריך המלא לארץ הקרח והאש.

cron